De tips van Jeannette van Mullem van puuruiteten.nl

Hoe verkoop ik biologisch aan restaurantgasten? Jeannette van Mullem, de vrouw achter puuruiteten.nl, verdiept zich al ruim tien jaar in adressen voor eerlijk én lekker eten in Nederland én op reis. We vroegen Jeannette hoe restaurants hun biologische of duurzame kenmerken kunnen inzetten om nieuwe en bestaande gasten aan te spreken. Ze geeft drie handige tips!

1. Beleef biologisch

“Ergens eten is een beleving, biologisch eten ook! Maar ja, van biologisch of duurzaam krijg je niet direct trek. Daarom zijn proeverijen voor gasten leuk om kennis te maken met biologische restaurants. Dit kan al met eenvoudige amuses of een speelse ontdekkingstocht, zoals een blindproeverij. Zo beleven gasten biologisch in combinatie met genieten en lekker eten. Dit maakt ze nieuwsgierig en u laat direct zien waar u voor staat. Zo’n onvergetelijke beleving smaakt altijd naar meer!”

2. Verhalen vertellen

“Natuurlijk komen gasten terug voor lekker eten, maar dat vinden ze op meerdere plekken. Met een helder verhaal en passie weet u gasten in het hart te raken. Om dat te doen, geloof ik dat restaurants meer en vaker verhalen moeten vertellen. Doe dit op uw website, social media, aan tafel, in kranten en overal waar u bent. Vooral als u heel bewust kiest voor bepaalde merken, pure producten en gerechten.”

3. Hoe vertel ik mijn biologische verhaal?

“Er zijn vier pijlers die de basis vormen van een goed biologisch verhaal:

1. Smaak
2. Gezondheid
3. Milieu
4. Dierenwelzijn

Natuurlijk bepaalt u zelf welk onderdeel voor u het zwaarste telt. Verpak uw eigen passie en uw bewuste keuzes in een helder verhaal en u geeft gasten een goed gevoel over wat ze eten. Dat vraagt zeker om een herhaalbezoek!”

Hoe word ik een Puur! restaurant?

“Deelnemers hoeven niet alles puur in te kopen. Puur! uit eten laat op een positieve manier zien wat een restaurant al wél puur doet. Dit doen we aan de hand van een checklist die de horecaondernemer invult. Op die checklist staan bijvoorbeeld punten als biologisch, fairtrade en duurzaam. Daarnaast let ik op het gebruik van streekproducten, groene stroom, biologisch afbreekbare materialen, ecologische schoonmaakmiddelen enzovoort.”

Deel dit verhaal:

Voordeel 3
Ekoland gaat al meer dan dertig jaar met hart en ziel voor biologisch
3
Voordeel 3
Ekoland gaat al meer dan dertig jaar met hart en ziel voor biologisch

Ekoland profiteert van meer dan dertig jaar ervaring in biologisch bij moederbedrijf Natudis. Dit betekent dat u mag rekenen op een uitgebreid netwerk in biologisch. Kennis van zaken, een biologisch netwerk en transparantie in herkomst van producten zijn vanzelfsprekend bij ons.

Bekijk alle 3 voordelen